Jak fungují elektrické a plug-in hybridní vozy Peugeot
Elektromobilita zde s námi byla už od počátku automobilismu. Věděli jste, že už 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem sestrojili v Holandsku první elektromobil? A že elektromobil La Jamais Contente už v roce 1899 jako první na světe překonal rychlost 100 km/h? A že na počátku 20. století jezdilo v USA víc elektromobilů než vozidel se spalovacím motorem? Na území dnešní ČR elektromobily vyvíjel například František Křižík.
Ve Francii byl mezi prvními samozřejme i PEUGEOT. A tak již v roce 1902 po Paříži jezdily naše elektrické dodávky. Krásný dvoumístný vůz z roku 1941 vidíte na obrázku. Jedná se o model VLV („Voiture Légère de Ville“, tedy „lehký vozík do města“) a jednalo se o "znouze cnost" - za války byl nedostatek paliva, zatímco toto vozidlo šlo nabíjet z jakékoli zásuvky včetně té domácí. Čtyři dvanáctivoltové baterie s celkovými 82 Ah umístěné pod přední kapotou stačily na 70-80 km jízdy. Takový akční rádius byl u mnohem větších a modernějších elektromobilů běžný ještě před pár lety. Celou elektrickou ságu značky Peugeot popisujeme v našem delším článku zde.
To je nicméně historie. Ta pravá elektromobilita tak, jak si ji představujeme a známe dnes se začala psát až ve 21. století. A v roce 2021 i mezi zákazníky v ČR přichází první čistě elektrické modely e-208 a e-2008 a také osobní a užitkové verze e-Traveller a e-Expert.
ELEKTROMOTOR
Elektromotor s permanentními magnety nabízí maximální výkon 100 kW / 136 k a maximální točivý moment 260 Nm. Tento způsob pohonu poskytuje tichý chod a nulové lokální emise.
Elektromotor je doplněn o dva další prvky:
- měnič napětí - mění při jízdě stejnosměrné napětí z akumulátoru na střídavé napětí, které napájí elektromotor. Měnič je umístěn mezi akumulátor a elektromotor.
- redukční převodovka: elektromobil nemá vícestupňovou převodovku, ale redukční převodovku. To umožňuje přizpůsobit rychlost otáčení elektromotoru obvyklému rozsahu otáček automobilu
Obrázek samozřejmě nepatří aktuálnímu elektromotoru, ale bateriím pokusného vozu Peugeot 205 z roku 1983.
BATERIE
Vysokonapěťová lithium-iontová baterie (400 V) umožňuje ukládání elektrické energie. Je zabudovaná pod zadními sedadly a neomezuje tak prostor pro cestující ani přepravní kapacitu zavazadelníku. Baterie má kapacitu 50 kWh a maximální výkon 100 kW zajišťující dojezd až 340 km WLTP. Termomanagement ve spojení s tepelným čerpadlem umožňuje zrychlené nabíjení, optimalizaci dojezdu a zvyšuje životnost baterie.
Na baterii je poskytována záruka na 70 % kapacity po dobu 8 let nebo do nájezdu 160 000 km.
DOBÍJENÍ
Zásuvka je integrovaná v blatníku a nijak nenarušuje celkový vzhled vozu. Nabíjecí kabely jednoduše uložíte do prostoru pod podlahou v kufru.
Čas potřebný k plnému dobií vozu e-208 a e-2008:
- méně než 16 hodin pomocí běžné domácí zásuvky (3,7 kW, 16 A)
- za 5 hodin pomocí 22 kW Wallboxu a palubní nabíječky 11 kW
- dobití na 80 % kapacity baterie za 30 minut umožní použití 100 kW nabíječky za pomoci termomanagementu vozidla
PLUG-IN Hybridní vozidla Peugeot
Mimo čisté elektromobily nabízí automobilka Peugeot i plug-in hybridní vozidla, tzv. PHEV. Zde se jedná o kombinaci konvenčního spalovacího motoru s elektromotorem a akumulátory umožňující dojezd několika desítek kilometrů v čistě elektrickém režimu. Bezemisně tak dokážete jezdit klidně celý týden po městě, do práce, za nákupy, ale bez omezení pak dojedete i na dovolenou do vzdálené destinace.
Na jaře 2021 Vám s plug-in hybridním ústrojím nabízíme modely 3008 a 508/508 SW, na podzim 2021 přijde i nová 308.
neomezená konektivita
e-Remote Control
Buďte se svým vozem ve spojení. Díky bezplatné aplikaci MyPEUGEOT můžete využívat personalizovaných služeb propojených s vaším účtem. Služba e-Remote Control vám například zaručí maximální komfort cestování. Tato služba umožňuje naprogramování předehřevu / klimatizace kabiny.
aplikace MyPeugeot
S aplikací MyPeugeot App můžete služby Peugeot a všechny výhody s nimi spojené používat přímo ve svém chytrém telefonu.
Jestliže je váš vůz připojen ke zdroji elektrické energie, můžete řídit průběh nabíjení přímo ve svém chytrém telefonu. Aplikace MyPeugeot umožňuje naprogramování odloženého nabíjení, abyste mohli využít výhodnějších tarifů cen elektřiny mimo špičku. Máte zde přehled o rychlosti a zbývající době dobíjení.