JEDNA PLATFORMA ŘEŠÍCÍ VÝROBNÍ A ENERGETICKÉ VÝZVY SKUPINY PSA
Skupina PSA v rámci zavádění svého strategického plánu Push To Pass zracionalizovala na globální úrovni počet svých platforem s cílem neustále optimalizovat náklady na výzkum a vývoj i výrobní postupy. Konkrétním výstupem této strategie je výroba všech osobních automobilů skupiny PSA na základě pouze dvou platforem použitelných pro různé druhy pohonu: EMP2 (Efficient Modular Platform 2), která se používá od roku 2013, a CMP (Common Modular Platform), která byla představena společně s novým vozem DS 3 Crossback.
Skupina PSA rovněž oznámila, že od roku 2019 budou všechny její modely nabízené ve verzi s elektromotorem. Nové modely na těchto dvou platformách tak budou k dispozici ve spalovací, elektrické nebo hybridní verzi, a tím podpoří přechod na nové zdroje energií.
2019 >>> 2025
Zásadní modely všech značek skupiny PSA určené především do města jsou postaveny na platformě CMP. Tato platforma je od roku 2019 k dispozici ve variantě s elektropohonem (eCMP). Skupina PSA uvede do roku 2021 na trh 7 nových elektromobilů na platformě eCMP.
Modely střední a vyšší třídy všech pěti značek skupiny PSA jsou postaveny na platformě EMP2. Tato platforma bude moci být kromě benzínového a dieselového pohonu doplněna i plug-in hybridním pohonem (PHEV). Do roku 2021 uvedou značky Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vauxhall na trh 8 nových plug-in benzínových vozů.
Do roku 2025 bude 100 % modelů v nabídce pěti značek skupiny PSA existovat i ve verzi s elektromotorem.
„Díky důmyslné koncepci svých dvou platforem a optimalizaci výrobních procesů získala skupina PSA schopnost přizpůsobit se vývoji poptávky po elektromobilech na jednotlivých trzích. Můžeme tak každému zákazníkovi po celém světě nabídnout širokou škálu vozů se spalovacím, plug-in hybridním nebo elektrickým motorem, které splňují klientské požadavky na využití, a přispět tak ke stále odpovědnější mobilitě.“
Gilles Le Borgne
ředitel pro kvalitu a engineering
CMP, NOVÁ PLATFORMA ...modulární, splňující potřeby trhů a zákazníků všude ve světě
Platforma CMP je určena pro výrobu všech kompaktních městských vozů (segment B), hatchbacků základní a střední kategorie (segment C) a kompaktních SUV značek Peugeot, Citroën, DS, Opel nebo Vauxhall.
Doplňuje platformu EMP2 (Efficient Modular Platform), která se využívá při výrobě vozidel vyšších kategorií segmentu C, dále segmentu D a SUV.
Platforma CMP nabízí vysoký stupeň modularity, především z hlediska rozměrů (dva rozchody kol, tři rozvory kol, tři zadní moduly a využitelnost pro různé průměry kol), díky čemuž může skupina PSA nabízet zákazníkům širokou škálu tvarů karoserií (městské vozy, hatchbacky, SUV).
Modularita poskytující každé značce skupiny větší designovou svobodu a pomáhá jim plně vyjádřit jejich jedinečnou identitu.
podporující přechod na nové zdroje energie a zajištění co nejnižších emisí
Díky platformě CMP se budou modely se spalovacím a elektrickým motorem vyrábět na stejné výrobní lince. Zákazníci si proto budou moci pro každý model vybrat benzínový, naftový nebo elektrický (elektromobil / plug-in hybrid) pohon. Platforma CMP tak skupině PSA umožní rychle reagovat a přizpůsobit se trendům na trhu.
Platforma CMP umožňuje vyrábět elektromobily nejnovější generace. Budou vybaveny elektrickým motorem o výkonu 100 kW (136 k), lithium-iontovou baterií 50 kWh a výkonným tepelným čerpadlem.
Platforma CMP již nyní slouží pro spalovací motory nejnovější generace vybavené nejvýkonnějšími systémy pro snižování emisí na trhu včetně tříválcového benzínového motoru PureTech (v roce 2018 již čtvrtý rok po sobě Motor roku) a nejnovějšího dieselového motoru 1,5 l Blue HDi vybaveného technologií SCR, která splňuje nejpřísnější ekologické normy, zejména v Evropě a Číně.
Platforma CMP byla navržena a optimalizována tak, aby snížila emise CO2 za využití všech faktorů, které přispívají k nižší spotřebě:
- Snížení hmotnosti: snížení emisí o 1,2 g CO2/km díky použití vysoce výkonných materiálů, jako je vysokopevnostní ocel (AHSS a UHSS), lisovaná kalená ocel, hliník a kompozitní materiály;
- Zlepšení aerodynamiky: snížení emisí až o 1,5 g CO2/km díky vyhlazení podvozku a použití systémů řízeného sání vzduchu pro přední část vozu;
- Snížení valivého odporu: snížení emisí až 2,5 g CO2/km díky použití pneumatik třídy A a omezení mechanického tření u náprav.
- Optimalizace hnacího ústrojí: snížení emisí až 9 g CO2/km díky lepší účinnosti spalování, down-sizingu, snížení mechanického tření, prodloužení převodového systému a nasazení technologie Stop & Start u motoru 1,2 PureTech 82 k.
- Úspory se budou u jednotlivých modelů a motorů lišit.
LEPŠÍ KOMFORT V KABINĚ
- Akustický komfort: díky účinným řešením izolace na úrovni karoserie (spoje, zvuková izolace);
- Snížení vibrací: díky architektuře náprav a použití akrylových materiálů v podlaze;
- Tepelný komfort: díky účinnějším komponentům (chlazení, klimatizace).
ASISTENČNÍ SYSTÉMY ODPOVÍDAJÍCÍ 2. ÚROVNI AUTONOMNÍHO ŘÍZENÍ
Poprvé představené u vozu DS7 Crossback:
- Asistent pro jízdu v kolonách (Highway Integrated Assist): adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go (ACC Stop&Go) spojený se systémem LPA (Lane Positioning Assist). Přizpůsobuje rychlost a dráhu vozu podle okolní situace (řidič má ruce na volantu).
- Citypark 4. generace: kompletní řízení dráhy, rychlosti a brzdění.
ZÁVAZEK KVALITY A SPOLEHLIVOSTI
Vozidla jsou vyvinutá tak, aby zůstala jako nová po dobu nejméně tří let, a to díky použití technických řešení a postupů, které zvyšují výkonnost, kvalitu provozu a životnost. Skupina PSA získala zkušenosti díky stávající platformě segmentu B (BVH1), jejíž vynikající úroveň kvality ji v rámci tohoto segmentu řadí k nejlepším na trhu.
Nekompromisní úroveň bezpečnosti
Jejím cílem je získání 5 hvězdiček ve spotřebitelských testech v zemích, kde se naše vozy prodávají (včetně Euro NCAP a ChinaNCAP).
- Přispívají k tomu především:
automatické nouzové brzdění 3. generace (Autonomous Emergency Braking) s vylepšenými funkcemi, kdy vůz rozeznává chodce a cyklisty, a to i ve špatně osvětlených městských oblastech; - systém udržování automobilu v jízdním pruhu (Lane Keeping Assist), a to i vůči krajnici;
- systém sledování mrtvého úhlu (Blind Spot Detection);
- snímání dopravních značek s uvedením rychlosti a příslušná úprava rychlosti vozu;
- automatické brzdění po srážce za účelem zastavení vozu (In Crash Braking).
A u elektromobilů:
Zůstala zachovaná prostornost kabiny a stejný objem zavazadlového prostoru. V porovnání s verzemi se spalovacím motorem, a to díky baterii, která je důmyslně zabudovaná v podlaze pod předními a zadními sedadly.
DOJEZD VOZU
300–350 km v cyklu WLTP (400–470 km v cyklu NEDC) v závislosti na daném voze.
SNADNÉ DOBÍJENÍ
Nabití na 100 % za méně než 8 hodin u zákazníků disponujících zařízením WallBox (7,4 kW – 32 A jednofázové). Velmi rychlé nabíjení 80 % baterie za méně než 30 minut za pomoci rychlonabíječky 100 kW, která je k dispozici na veřejných nabíjecích stanicích.
do dvou let bude ve všech továrnách skupiny
Nová platforma se od prosince 2018 začíná postupně používat ve všech výrobních továrnách skupiny po celém světě, toto zavádění bude dokončeno v rekordním čase dvou let.
Díky ní bude možné vyrábět různé modely vozů v strategických produkčních oblastech skupiny PSA: v Evropě (Francie, Španělsko, Slovensko), v Asii (Čína), Latinské Americe (Argentina a Brazílie) a Africe (Maroko, Alžírsko).
Díky celosvětovému rozšíření co nejblíže zákazníkům bude možné nabízet modely přizpůsobené každému jednotlivému trhu.
TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ O PLATFORMĚ CMP:
Skupina PSA vyvinula platformu CMP, aby svým zákazníkům nabídla širokou škálu automobilů do města dostupných ve verzi se spalovacím či elektrickým motorem.
Platforma CMP je:
… modulární
Dokáže přijmout širokou škálu nejdůležitějších tvarů karoserie skupiny PSA: malé městské vozy (segment B), hatchbacky základní a střední kategorie (segment C) a kompaktní SUV.
… pro různé druhy pohonu
Umožňuje vyrábět vozy se spalovacím i elektrickým motorem na stejné výrobní lince.
… s vylepšenými vlastnostmi
Umožňuje snížit emise CO2 a spotřebu, zajišťuje lepší akustické, vibrační a tepelné vlastnosti, u elektromobilů zachovává stejnou prostornost kabiny a stejný objem zavazadlového prostoru jako u verzí se spalovacím motorem. Nabízí výbavu a funkce poslední generace (podpůrné prvky řízení, konektivita), zajišťuje vysokou úroveň bezpečnosti a kvality.
… globální
Pro všechny značky: vozidla vyráběná v hlavních produkčních oblastech skupiny PSA (Evropa, Asie, Latinská Amerika, Afrika). Do dvou let má dojít k rozšíření na všechny průmyslové regiony.
CMP PŘISPÍVÁ KE KONKURENCESCHOPNOSTI PSA:
Skupina PSA vyvinula platformu CMP společně se svým partnerem Dongfeng Motors. Vývoj platformy s mezinárodním určením proběhl ve Francii, náklady na výzkum a vývoj byly rozděleny 50:50. Díky tomuto partnerství se skupině PSA podařilo nejen dosáhnout úspor na výzkum a vývoj, ale získala také přístup k řadě místních dodavatelů, lépe poznala čínský trh a dokázala tak splnit očekávání zákazníků v tomto regionu a zvýšit zde objem výroby.
Příchod nové modulární a globální platformy CMP určené pro různé druhy pohonu umožňuje díky masivnímu nákupu a výrobě vedoucím k úsporám z rozsahu optimalizovat výrobu úsporných automobilů při nižších nákladech.
Všechny výrobní závody jsou flexibilnější, a to díky multifunkčním identickým zařízením, jež zvládají montáž vozů se spalovacím i elektrickým motorem.
Platforma CMP zaručuje vyšší efektivitu výroby vozidel ve všech výrobních závodech. Je vyvinuta tak, aby umožňovala plně automatickou montáž karoserie.
CO TO JE PLATEFORMA?
Platforma je modulární základna vozidla, která je nejdůležitější částí koncepce a výroby nového modelu vozu.
Platforma vybavená hnacím ústrojím představuje 40 % výrobních nákladů vozidla.
Seskupuje všechny funkce vozidla kromě specifik spojených s daným tvarem karoserie:
- podvozek;
- nápravový systém;
- varianty hnacího ústrojí;
- základ elektrického a elektronického systému vozu.
Skupina PSA tak může na základě jediné platformy vyvinout velmi odlišné verze karoserie patřících do různých segmentů a přizpůsobené různým mezinárodním trhům.
Nová platforma CMP představuje hlavní trumf automobilové výroby skupiny PSA, neboť umožňuje podporu rozmanitosti modelů, urychlení jejich uvádění na trh a optimalizaci využití výrobních kapacit.
Mezi její hlavní výhody patří:
- zajištění konkurenceschopného souboru základních prvků;
- sdílení a zeštíhlení konceptů výrobků a postupů;
- urychlení harmonogramu obnovy modelových řad;
- diversifikace nabídky vozů podle potřeby jednotlivých trhů;
- využívání úspor z rozsahu.