KONTROLA STAVU A DOBITÍ AKUMULÁTORU
- Dobití akumulátoru na doporučenou hodnotu
- Náklady na práci
Vše začíná baterií! Ta zajišťuje start motoru a dodávku energie dalším zařízením, která ji potřebují ke svému provozu: světla, alarm, vyhřívání, stěrače, palubní počítač, autorádio… Extrémní teploty mají negativní vliv na životnost akumulátoru a snižují vodivost elektrolytu (směs vody a kyseliny). Baterie je slabá a její stav se zhoršuje. Pokud není v dobré kondici, hrozí, že nenastartujete!
Nechte si akumulátor vždy před létem i zimou zkontrolovat – v tomto období je nejvíc namáhaný. Autorizovaný servis Citroën ho prověří pomocí speciálního testeru Midtronics a případně zajistí jeho dobití.
Manipulace s baterií může být nebezpečná, kyselina v ní obsažená je velmi škodlivá pro životní prostředí. Váš autorizovaný servis Citroën se zavazuje váš starý akumulátor převzít a postarat se o jeho ekologickou likvidaci.
VŠE ZAČÍNÁ BATERIÍ
Baterie zajišťuje start motoru a dodávku energie zařízením, která ji potřebují ke svému provozu (např. světla, alarm, vyhřívání, stěrače, hodiny, palubní počítač, autorádio…):
- Pro nastartování motoru musí 12V baterie vytvořit napětí o 15 V nutné pro zážeh jiskry (u benzinových motorů).
- Za jízdy se baterie dobíjí a energii následně distribuuje elektrickým a elektronickým zařízením.
- Baterie je součástí napájecího okruhu vozidla (baterie, startér, alternátor).
- Servisní zásahy jsou vzhledem ke stále důmyslnější elektronice nových vozů komplexnější.
PROČ SE BATERIE PŘEDČASNĚ VYBÍJÍ?
Baterie se časem a používáním přirozeně opotřebovává. Úplné vybíjení baterie, dlouhodobé nepoužívání elektrického okruhu nebo extrémní teploty se podílejí na jejím předčasném opotřebení.
1. VYBÍJENÍ BATERIE
Používání elektrických zařízení (světla, autorádio, klimatizace…) při vypnutém motoru způsobuje úplné vybití baterie.
DOPORUČENÍ K ÚDRŽBĚ
Používejte originální náhradní díly, které jsou pro Váš vůz zárukou optimálních vlastností.
DOPORUČUJEME
Pokud nemáte zapnutý motor, vyvarujte se používání elektrických zařízení ve voze.
2.VADNÝ ALTERNÁTOR
Alternátor, který nevytváří potřebnou energii, nedobíjí dostatečně baterii. A naopak, alternátor, který vytváří nadbytečnou energii, způsobuje předčasné opotřebení baterie. Špatné propojení pak může mít za následek energetické ztráty, které urychlují vybíjení.
DOPORUČENÍ K ÚDRŽBĚ
Abyste se vyhnuli případné nefunkčnosti, nechte stav celého napájecího okruhu pravidelně kontrolovat technikem v autorizovaném servisu.
DOPORUČUJEME
Pokud vůz používáte často a dodržujete doporučení výrobce pro správnou údržbu, může být životnost baterie 4 až 5 let. Dbejte na to, aby byl povrch baterie vždy suchý a čistý.
3. EXTRÉMNÍ TEPLOTY
Extrémní teploty poškozují materiál a snižují vodivost elektrolytu (směs vody a kyseliny). Baterie je slabá a její stav se zhoršuje.
DOPORUČENÍ K ÚDRŽBĚ
Před zimní sezónou nechte baterii svého vozu zkontrolovat v autorizovaném servisu. Případně můžete preventivně baterii vyměnit, aby se vám nestalo, že vůz nenastartujete.
TIP závěrem
Krátké jízdy jsou z pohledu spotřeby energie největší zátěží a neumožňují alternátoru dobít baterii na 100 %. Abyste získali energii potřebnou k nastartování motoru, je potřeba ujet 10 km.