Rychlý kontakt

Peugeot 405 T16, předchůdce modelu 508 Peugeot Sport Engineered, byl v 90. letech ztělesněním konceptu sportovního sedanu

Sportovní verze elegantního Peugeotu 405, nazvaná T16, se objevila na trhu na začátku 90. let minulého století. Měla trvalý pohon všech čtyř kol, výkon 220 k a dosahovala rychlosti 235 km/hod. Šlo o ideální vůz pro zájemce o rodinný model s mimořádně vysokým výkonem. Peugeot 405 T16 je tak skutečným předchůdcem nového modelu 508 Peugeot Sport Engineered, který značka představila u příležitosti svého 210. výročí. O 30 let později, v éře přechodu na nové zdroje energií, tento vůz nově definuje koncept sportovního fastbacku a nabízí díky kombinaci spalovacího motoru a dvou elektromotorů (vpředu a vzadu) výkon 360 k.

Vyčnívala pouze lehká šestnáctipalcová pětipaprsková kola z lité slitiny – místo standardních patnáctipalcových – a systém omývání světlometů, díky němuž ho znalci rozlišili na první pohled.
Vyrobilo se ho 1 046 kusů, takže je dnes velmi vyhledávaným artiklem pro sběratele.

Radost z řízení byla vždy samotnou podstatou DNA značky Peugeot. Prostřednictvím vozů s označením Peugeot Sport Engineered hodlá Peugeot definovat zcela nový typ výkonu a přichází s automobily, jejichž elektrická energie generuje zcela nové vjemy a zážitky z řízení. Prvními vozy Peugeot Sport Engineered jsou vysoce výkonné modely Peugeot 508 ve verzi fastback a SW. 508 Peugeot Sport Engineered, který představuje dokonalou kombinaci sportovního charakteru a vyspělých technologií, tak zavádí principy nového, zodpovědného výkonu: Neo-Performance.

Podíváme-li se zpět do historie, zjistíme, že téma výkonného sportovního sedanu není pro Peugeot novinkou. V roce 1993 se zrodila nejsportovnější verze modelu Peugeot 405 nazvaná  T16.  Její označení v sobě nese významný historický odkaz, neboť je příbuzensky spřízněna s Peugeotem 405 Turbo 16, dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar 1989 a 1990, ale také závodu do vrchu Pikes Peak v  letech 1988 a 1989. Závodní speciál 405 Turbo 16 tehdy vystřídal legendární Peugeot 205 Turbo 16, jenž byl dvakrát mistrem světa ve skupině B rallye a dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar v letech 1987 a 1988.

Peugeot 405 T16 měl na tehdejší dobu velmi dobře konstruovaný motor. Byl ideálním vozidlem pro zákazníky, kteří chtěli spojit vlastnosti pohodlného rodinného sedanu s přednostmi sportovního vozu, který přináší maximální potěšení z jízdy. Tato extrémní verze modelu 405 nabídla výkony, které jsou u vozu tohoto typu zcela nevídané.

Peugeot 405 T16 byl vybaven čtyřválcovým dvoulitrovým motorem s přeplňováním pomocí turbodmychadla Garett. Výkon motoru dosahoval 196 k a díky přeplňovacímu tlaku overboost bylo možné ho zvýšit až na 220 k. Vůz byl díky tomu schopen dosáhnout maximální rychlosti 235 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7 vteřin. K této účinnosti přispěl z velké části stálý pohon všech 4 kol a paralelně montovaná viskózní spojka, která řídila prokluz a rozdělovala točivý moment z 53 % na přední a ze 47 % na zadní kola. Vzhled této sportovní verze vozu Peugeot 405 nebyl příliš výrazný, aby nepřehlušil krásu původní verze vytvořené designérem Pininfarinou. Vůz proto neměl široké podběhy kol, jaké najdeme například u sériového modelu 205 Turbo 16, ale místo toho si jeho silueta zachovala eleganci. Vyčnívala pouze lehká šestnáctipalcová pětipaprsková kola z lité slitiny – místo standardních patnáctipalcových – a systém omývání světlometů, díky němuž ho znalci rozlišili na první pohled. Od svého předchůdce, Peugeotu 405 Mi16, zdědil Peugeot 405 T16 prahové lišty, přední a zadní nárazníky a přepracovaný aerodynamický spojler. Vizitku vozu najdeme vzadu na horní části víka zavazadlového prostoru, kde je uveden název modelu doplněný červeným nápisem „T16“.

Peugeot 405 T16 byl špičkový, technologicky vyspělý model schopný okouzlit řidiče, aniž by to bylo na úkor elegance a mimořádného komfortu pro všechny cestující.
Závodní speciál 405 Turbo 16 tehdy vystřídal legendární Peugeot 205 Turbo 16, jenž byl dvakrát mistrem světa ve skupině B rallye a dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar v letech 1987 a 1988.

Peugeot 405 T16 byl špičkový, technologicky vyspělý model schopný okouzlit řidiče, aniž by to bylo na úkor elegance a mimořádného komfortu pro všechny cestující. Vyrobilo se ho 1 046 kusů, takže je dnes velmi vyhledávaným artiklem pro sběratele.
Obecně model Peugeot 405 ve všech verzích zaznamenal obrovský komerční úspěch, který byl korunován cenou Car Of the Year (COTY) 1988. Z tohoto modelu byly také odvozeny úspěšné závodních speciály:

  • Peugeot 405 T16 s výkonem motoru 660 k, který se v letech 1988 a 1989 stal vítězem nejnáročnějšího závodu do vrchu Pikes Peak. Za volant tehdy usedl Ari Vatanen, resp. Robby Unser. Vatanenův výkon v roce 1988 překonal dosavadní absolutní rekord, zůstal 5 let nepokořen a Jean-Louis Mourey o něm natočil velkolepý krátkometrážní film „Climb Dance“.
  • Peugeot 405 Turbo 16 Rallye-Raid, kupé odvozené od sedanu 405, nahradil na afrických pouštích předchozí model 205 Turbo 16 a v letech 1989 a 1990 vyhrál s Ari Vatanenem dvakrát po sobě rallye Paříž-Dakar.
« Zpět na novinky19.01.2021, zdroj: Peugeot
Závodní speciál 405 Turbo 16 tehdy vystřídal legendární Peugeot 205 Turbo 16, jenž byl dvakrát mistrem světa ve skupině B rallye a dvojnásobným vítězem rallye Paříž-Dakar v letech 1987 a 1988.Peugeot 405 T16 byl vybaven čtyřválcovým dvoulitrovým motorem s přeplňováním pomocí turbodmychadla Garett. Vůz byl díky tomu schopen dosáhnout maximální rychlosti 235 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7 vteřin.Od svého předchůdce, Peugeotu 405 Mi16, zdědil Peugeot 405 T16 prahové lišty, přední a zadní nárazníky a přepracovaný aerodynamický spojler.Peugeot 405 T16 byl špičkový, technologicky vyspělý model schopný okouzlit řidiče, aniž by to bylo na úkor elegance a mimořádného komfortu pro všechny cestující.Vyrobilo se ho 1 046 kusů, takže je dnes velmi vyhledávaným artiklem pro sběratele.Obecně model Peugeot 405 ve všech verzích zaznamenal obrovský komerční úspěch, který byl korunován cenou Car Of the Year (COTY) 1988.Peugeot 405 Turbo 16 Rallye-Raid, kupé odvozené od sedanu 405, nahradil na afrických pouštích předchozí model 205 Turbo 16 a v letech 1989 a 1990 vyhrál s  Ari Vatanenem dvakrát po sobě rallye Paříž-D
Newsletter