PEUGEOT A TOTAL VYVÍJEJÍ „LE MANS HYPERCAR“
V rámci 88. ročníku závodu 24 hodin Le Mans společnosti Peugeot a Total oficiálně zahajují svůj projekt Le Mans Hypercar (LMH). Novou éru královské kategorie vytrvalostních závodů předznamenávají nové předpisy, které jsou plně v souladu se strategií přechodu na nové zdroje energie vyznávanou oběma společnostmi.
„Le Mans je svatým grálem motoristického světa,“ prohlásil Jean-Philippe Imparato, ředitel značky Peugeot. „Je to závod, který určuje svého vítěze, ovšem pro nás to znamená tři vítězství. Kromě toho také spoustu potu, slz, radosti a neuvěřitelného týmového ducha, který sdílíme se společností Total, s níž letos oslavujeme 25 let spolupráce.“
Pro volbu kategorie LMH bylo rozhodujících několik kritérii, jedním z nich byla určitá aerodynamická svoboda. Díky ní bylo možné s pomocí studia Peugeot Design zachovat a využít estetické principy značky. Spolupráce obou partnerů již začala a u příležitosti 24 hodin Le Mans 2020 se představují skici, které odhalují první návrhy designu respektující základní principy předpisů, zejména pokud jde o rozměry.
Peugeot ve spolupráci se značkou Total zahájil vývoj elektrifikovaného hybridního „hypercaru“, jehož ikonický design bude ztělesňovat koncepci „Neo Performance“. Vůz bude dosahovat výkonu 500 kW a bude disponovat pohonem všech kol.
Nejprve proběhly fáze studií zaměřených na obecnou architekturu vozu, koncepci aerodynamiky a volbu architektury motoru. Nyní přichází konečné rozhodnutí týkající se elektrického pojetí a koncepce hybridního pohonu. Do těchto vývojových fází jsou zapojena všechna technická oddělení divize Peugeot Sport.
Peugeot Sport tím vstupuje do další fáze přechodu k novým zdrojům energie, k trendu, který potvzuje i uvedení produktové řady výkonných hybridních vozů Peugeot Sport Engineered, jejímž prvním představitelem bude nový Peugeot 508.
Jean-Philippe Imparato, ředitel značky Peugeot:
Tato kategorie spojuje celou značku a všechny naše divize, její funkce a technologie se podobají funkcím a technologiím používaným u sériových vozů. Peugeot tak otevírá novou éru „neo-performance“. Vracíme se k vytrvalostním závodům, protože máme možnost pojmout tuto sportovní disciplínu jinak, s využitím hybridizace, tedy spojení benzínového a elektrického pohonu. Peugeot Sport mění svou identitu a uvádí na trh řadu vysoce výkonných elektrifikovaných vozů Peugeot Sport Engineered, konkrétně první model 508 s výkonem 360 k, pohonem všech čtyř kol a emisemi 46 g CO2. Tento vytrvalostní program nám umožňuje naplno vstoupit do přechodu na nové zdroje energií.“
Philippe Montantême, ředitel pro strategii, marketing a výzkum značky Total:
„Značky Peugeot a Total slaví 25 let intenzivní spolupráce a také společného zapojení do automobilového sportu. Závody, které jsou nedílnou součástí naší DNA, představují pro naše značky technologickou laboratoř, v níž společně pracujeme na zlepšování výkonu a efektivity, abychom dokázali přenést nejlepší řešení a produkty z vrcholového sportu na vozy určené pro naše koncové zákazníky. Projekt „Le Mans Hypercar“ otevírá nové možnosti společného vývoje energetického systému celého automobilu: účinnosti našich paliv – pro všechny závodníky, pro něž fungujeme jako výhradní dodavatel – i maziv, speciálně určených pro hybridní vozy. Díky tomuto projektu budou týmy Total a Soft moci společně s týmem Peugeot rovněž zkoumat nová řešení v oblasti baterií. Total je nyní multienergetická společnost, která dokáže uspokojit všechny potřeby mobility, současně zůstává průkopníkem na trhu. Projekt „Le Mans Hypercar“ je dokonalým ztělesněním tohoto přístupu.“
Olivier Jansonnie, technický ředitel programu Peugeot Sport WEC:
„Vůz bude mít pohon všech kol a bude vybaven – jak to vyžadují předpisy – elektromotorem s maximálním výkonem 200 kW na přední nápravě. Celkový výkon bude stejný jako u vozu se 100% spalovacím motorem a s pohonem dvou kol (500 kW, tj. cca 680 k), ale bude rozdělen mezi 2 nápravy. Ve srovnání s tím, co v současné době známe v LMP1, bude auto blíže silničním vozidlům, bude mít vyšší hmotnost a bude také delší (500 cm vs. 465 cm) a širší (200 cm vs. 190 cm).
Současné nařízení se liší i tím, že zahrnuje systém vyrovnání výkonnosti (BoP – Balance of Performance). Jistěže stanovuje limity, ale také poskytuje prostor pro mnoho technických možností rozvoje zejména u obecných tvarů, pokud není překročena určitá celková aerodynamická účinnost, která bude měřena v aerodynamickém tunelu 1:1 a bude součástí BoP.
Do dnešního dne jsme ověřili část aerodynamické koncepce a je také definována architektura motoru. Zvolen byl rovněž typ hybridního systému a jeho hlavní struktura. Do našeho debutu ve vytrvalostních závodech v roce 2022 zbývá ještě spousta kroků zaměřených na studie, výrobu prototypů a konečné potvrzení na zkušebním zařízení a na trati.“
Matthias Hossann, šéfdesignér značky Peugeot:
„Nová kategorie Le Mans Hypercar nabízí jedinečnou historickou příležitost ke spolupráci mezi sportovními a designerskými týmy. Předpisy plně reagují na potřeby a vůli značky Peugeot realizovat v novém závodním autě svou vizi budoucnosti: elektrifikovanou „neo-performance“.
Vzhled vozidel již nebude jen výsledkem čistě technické optimalizace v aerodynamickém tunelu, ale budeme mít prostor k vytvoření jedinečného ikonického objektu kombinujícího výkon a expresivitu. Máme v úmyslu maximálně využít nabízené volnosti, takže celý projekt je pro nás velmi vzrušující! V současné době jsme ve fázi přípravy projektu, studií a koncepce.
S týmy Peugeot Sport jsme vedli diskuse o tom, co předpisy umožňují, abychom se ujistili, že budeme přesně vědět, co je povoleno a co není. Zbytek projektu bude probíhat v úzké spolupráci obou týmů.
Tyto skici jsou prvními designerskými návrhy, jejichž cílem je určit, na které části se zaměříme. V Hypercaru zachováme jako symbol tři drápy a zvolené barvy. Světelný podpis je jedním ze silných znaků identity našich sériových vozů, které chceme využít i u závodních modelů.“