Rychlý kontakt

301-308 Co za šifru to tu schováváme?

308308/308 SW PHEV

Deset generací

Ano - deset. Tolik už je generací trojkové řady vozů Peugeot. Je to nejrozsáhlejší produktová řada naší automobilky a začala už v roce 1932, kdy se jako první objevil Peugeot 301.

Do příchodu aktuálního nového Peugeotu 308 se vystřídalo 10 generací, v nichž se odrazilo 90 let automobilové historie a technického pokroku. Jedna číslovka v řadě chybí, a to Peugeot 303, který nikdy neexistoval. Z časové řady se vymyká Peugeot 309, který se objevil mezi modely 305 a 306. Od roku 2000 získaly vozy této řady dva tituly Auto roku. „Trojková série“ zanechala také nepřehlédnutelnou stopu v rallye.

Co bylo na počátku?

Na počátku 30. let, uprostřed hospodářské krize, zareagovala značka Peugeot na požadavky náročných zákazníků a představila model Peugeot 301. Ten se pak v letech 1932–1936 prodával jako sedan, limuzína, kupé, kabriolet a roadster. Poháněl ho motor o objemu 1 465 cm3 a výkonu 35 koní. Vozů Peugeot 301 se vyrobilo celkem 70 500. V roce 1936 jej vystřídal Peugeot 302, kterého se do roku 1938 vyrobilo 25 100 exemplářů. Byla to doba, kdy automobilky objevovaly aerodynamiku vozů a model 302 byl toho příkladem.

A potom?

Vývoj trojkové řady přerušila válka, a proto Peugeot 303 nikdy nevznikl. Produktová řada byla zastavena na tři desetiletí až do příchodu modelu Peugeot 304, který byl představen v roce 1969 na pařížském autosalonu. Vůz byl k dispozici jako sedan, kupé, kabriolet i jako osobní a užitkové (prosklené) kombi. Cílem modelu Peugeot 304, který si zachoval technický základ Peugeotu 204, bylo obsadit segment střední třídy.

Peugeot 301

A sedmdesátky?

Peugeot 305 byl uveden na evropský trh v roce 1977 jako nástupce modelu Peugeot 304. K dispozici byly dvě verze karoserie: čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi se zvláštním prvkem v podobě sklopné zadní lavice. Toto kombi, navržené ve spolupráci se studiem Pininfarina, bylo k dispozici i v užitkové verzi. Peugeot 305 převzal zmodernizovanou platformu vozu Peugeot 304, stejně jako jeho benzinový motor o objemu 1,3 litru. Od svých zahraničních konkurentů se odlišoval zejména pohonem předních kol, motorem uloženým napříč a čtyřmi nezávisle zavěšenými koly. Peugeot 305 se na trhu rychle prosadil díky své vynikající jízdní stabilitě, prostornému interiéru a komfortu na úrovni vyšších segmentů. V součtu všech karosářských verzí ho bylo vyrobeno více než 1,6 milionu kusů.

309 pak všechny přeskočila, ne?

Peugeot 309, vyráběný v letech 1985–1994 v Poissy, ve Španělsku a ve Velké Británii, byl prvním skutečným „kompaktem“ značky v moderním slova smyslu. Nejednalo se již o klasický čtyřdveřový tříprostorový sedan, jako byly modely 304 a 305, ale o pětidveřový hatchback. S délkou 405 cm byl o 19 cm kratší než model 305 (424 cm ve verzi sedan).

Model 309 byl uveden na trh v pětidveřové verzi a o dva roky později, v roce 1987, se začal nabízet také jako třídveřový. Tehdy byl představen také model 309 GTI s motorem převzatým z modelu 205 GTI. S tímto motorem o objemu 1,9 litru a výkonu 130 k Peugeot 309 GTI dokázal zrychlit z 0 na 100 km/h za 8 vteřin a dosahoval maximální rychlosti 205 km/h. V roce 1989 dostal model 309 GTI motor MI16 o výkonu 160 koní z vozu Peugeot 405 a stal se z něj Peugeot 309 GTI 16, impozantní kompaktní sportovní vůz, k němuž měla konkurence velký respekt. Kariéra modelu 309 skončila v roce 1994. Do té doby se ho prodalo více než 1,6 milionu kusů.

Peugeot 306 Maxi

A pak už 306

V únoru 1993 uvedla značka na trh Peugeot 306. Nahradil v rámci modelové řady vyšší verze Peugeotu 205 a model Peugeot 309. Do roku 2002 se vyráběl a montoval na nejméně 9 místech po celém světě a stal se bestsellerem ve své kategorii. Prodalo se ho téměř 2,85 milionů kusů. Od roku 1993 byl k dispozici ve třídveřové a pětidveřové verzi, v roce 1994 se k němu přidala čtyřdveřová verze a atraktivní kabriolet, který navrhlo a vyrobilo studio Pininfarina. Vůz byl na ženevském autosalonu 1994 vyhlášen nejkrásnějším kabrioletem roku. Ocenění „kabriolet roku“ získal následně i v roce 1998.

Peugeot 306 se vyznačoval vynikající stabilitou a jízdními vlastnostmi, zejména v případě sportovních verzí, kterými byly Peugeot 306 XSI a Peugeot 306 S16. Velkolepá a nezapomenutelná verze MAXI s výkonem 285 koní znamenala v roce 1996 po desetileté přestávce velký návrat značky Peugeot do rallye. V letech 1996 a 1997 s ním Gilles Panizzi vyhrál silně zastoupený francouzský šampionát v rallye a rovněž několik soutěží na asfaltu v rámci mistrovství světa v rallye, kde se utkal s mnohem silnějšími vozy World Rally Cars, například v korsické rallye v letech 1997 a 1998.

A nejnovější 308? Můžu se už svézt?

Nejčerstvější přírůstek do rodiny trojkové řady je nová generace PEUGEOTu 308, která přišla na český trh právě teď - v prvních měsících roku 2022! Máte možnost se podívat, jak vypadá na showroomu, ale hlavně se můžete svézt! Krásná zelená je pro Vás připravená a těší se na první kilometry na libereckých silnicích.

 

Nová 308 na showroomu
Newsletter